В античных мифах, как и
пластической культуре древней Эллады, этом венце гармонии эллинского
духа с полнотой природной роскоши, основа любого профессионального
образования художника. В школе мы знали наизусть каждый локон
гипсовой Афродиты и каждый акантовый лист капители могли нарисовать
по памяти, и уже тогда на всю жизнь вперед мы были убеждены, что
художник начинается тогда, когда он готов сказать: я — из Эллады.
Однако и фронтоны Фидия и эпос Гомера — это Греция для всех; для
русских же любовь к ней не исчерпывается, а только начинается ими
Чувство это вообще не есть почитание “чужих” античных руин; оно
метафизично в главном, не нуждающемся в объяснении ощущении
духовного родства, может, не всегда и не всеми осознаваемом. В
Греции не только Олимп — гора небожителей, но и Афон — гора земного
богоприсутствия, и в грядущем веке, который, как сказал Андрэ
Мальро, будет либо религиозным, либо не будет вовсе, благодарно
вспомнится многими, что именно от греческих монахов в свое время
преизобильно текли к нам традиции Православия.
Обращение к
мифу — это оглядка в свою юность, как Эллада — чарующая юность
человечества во всей ее эпически-пылающей и мраморно-канонической
красоте и рукотворном величии. |
|
The basis of any
professional skill of the artist is in ancient myths, it is also in
Helladic ancient plastic culture, this crown of harmony possessing
the fullness of nature’s splendour. At school we knew by heart every
curl of gypseous Aphrodite, we could draw every leaf of the capital
from memory, and already at those times we were convinced forever
that the artist began when he was ready to say: I am from Hellade.
However, Phedius’s pediments and Homer’s epos embody Greece for
everybody, while for the Russians the love for it only begins with
all this. This perception does not mean the worship of “alien”
ancient ruins in general, it is metaphysical in the main feeling of
the spiritual link, which needn’t any explanation and, maybe, is not
always realized by all. In Greece not only Olympus is the mountain
of gods, but Athos is the mountain of the earthly presence of gods;
and in the coming century which, as Andreas Malraux said, either
will be religious, or it will never happen at all, a great many
people will remember with gratitude that the traditions of Orthodoxy
were flowing to us in abundant streams from Greek monks.
To
turn to myth means to look back at one’s own youth, just like
Hellade is a charming youth of mankind, with its whole canonic and
at the same time burning beauty embodied in epos and marble, and
with its man-made greatness. |